Drenge på sociale medier – det skal du være opmærksom på

Drenge på sociale medier – det skal du være opmærksom på

Har du også en dreng, der bliver ked af det på grund af sociale medier? Få gode råd til, hvordan du gør ham til en god social medie bruger.

”Jeg vidste slet ikke, hvad ”Spurgt” betød.”

”Jeg fortalte om mit nye tøj, og alle lavede grinesmileys.”

”Jeg kunne se, at mange af mine venner var sammen uden mig.”

Når det kommer til hverdagen på sociale medier, fortæller både drenge og piger (læs indlægget om de yngste piger HER) om oplevelser, der tidligt i deres social-medie-liv gør ondt eller gør dem kede af det.

Der er ofte fokus på piger, men drenge kommer også galt af sted, bliver kede af det og føler sig uden for fællesskabet på grund af de sociale medier, og det starter – ligesom hos pigerne – allerede når de får en profil på et socialt medie. Det er dog ikke alle drenge, der fortæller om det til forældre eller lærere, men de kan føle sig endog meget kede af det, hvis de ikke får talt om det. Derfor har vi samlet en oversigt over oplevelser og gode råd, som du kan bruge til de yngste social medie brugere.

Hvis du vil vide, hvem der skriver, og hvad vi baserer artiklerne på – KLIK HER

Drenge er måske vant til at chatte, men sociale medier er noget helt andet

Mange drenge starter tidligt med online spil. For eksempel FIFA og Mindcraft. Her har mange af dem været vant til at være i dialog med andre, skrive med andre og måske endda have en profil på Facebook, som mange spil anbefaler. Direkte dialog med andre er derfor ikke uvant for dem. I første omgang kan de måske endda føle, at de er vant til at skrive med andre, og hvis de får en profil på Instagram, er det ikke det, der ligger først for at bekymre sig om. Men dialogen på sociale medier som Instagram og Facebook kan være barsk for drenge. Det samme kan det faktum, at det er visuelle medier, hvor andre venners samvær er åbenlyst og tydeligt, ligesom det er tydeligt, når andre ”elsker hinanden” for åbne kameraer.

Og selv om der er rigtig mange gode oplevelser på sociale medier for både drenge og piger, er det vigtigt at kende til de udfordringer, særligt de yngste brugere oplever. På den måde kan vi bedre støtte og hjælpe alle børn til at have en positiv social medie færd.

Drenge fortæller i sær:

“Spurgt”

”Spurgt” er velkendt blandt børn helt ned til 7 års alderen, og det bliver flittigt brugt som kommentar til andres billeder. Måske er det ganske uskyldigt, men de fleste børn på sociale medier lærer hurtigt, at ”Spurgt” i virkeligheden er noget negativt: ”Som om jeg har spurgt dig om det” eller ”Jeg er da ligeglad.”

Frasen kan også ende i en lang dialog, med ”Spurgt,” ”Svaret,” ”Din mor er klaret,” etc.

”De griner af mig” – eller hvad sker der?

Hvis ikke det er ”Spurgt” oplever nogle drenge, at kommentarer til et opslag udelukkende er grinesmileys. Eller at vennerne tagger hinanden i kommentarfeltet og tilføjer ”grinesmileys.” Det efterlader drenge (og piger) med en tvivl. Er det ondt eller godt. Er det sødt eller ondt ment. Men – som det gælder med ”Spurgt,” ved børnene ofte godt, om det er ondt eller godt ment, og uanset om de er i tvivl eller om det er åbenlyst, er det ikke rart.

”Jeg får ikke likes eller er uden for gruppen”

Selv de yngste social medie brugere lægger mærke til, hvor mange likes, de får. Derfor er der mange, der har flere venner, end de kender på for eksempel Facebook, og mange drenge får ikke sat privatindstillingerne på Instagram. Privatindstillinger der ikke er private betyder – ligesom mange venner på Facebook – ofte flere likes. Drenge går op i likes. Det betyder status, men det betyder også, at man får en fornemmelse af, om man er inde eller ude i gruppen.

Børn forstår meningen 

Drenge bliver også meget påvirkede af billeder, hvor deres venner viser deres kærlighed til andre. ”Du er den bedste i verden,” og ”De bedste er tagget her!” kan opfattes som en meget direkte konfrontation af, om man er inde eller ude. Ofte er det meget mindre end det og blot et billede på, hvem der lige er sammen og vil vise hinanden glæde ved det, men det kan også være et fingerpeg om, hvem der er uden for gruppen.

”Jeg er ikke interessant nok”

Drenge deler resultater fra fodboldkampen, viser deres nye sneakers, deler billeder af deres tøj. Vi er som forældre meget optagede af de kropsidealer, vores piger opfanger, men det gælder også drengene. De kan endda være mere direkte over for hinanden på Instagram (som jo er et visuelt medie), og de kommenterer rask væk på hinandens udseende. ”Du er grim,” ”Du er alt for tynd/tyk,” ”Du spiller smart.”

Derfor er drenge optagede af, hvordan andre ser ud, og hvis de har gode billeder og ser perfekte ud, spejler de sig hurtigt. Nogle fortæller, at de føler sig forkerte og uinteressante, fordi de ikke har lige så perfekte billeder eller ikke kan mønstre samme antal likes som vennerne. Selv om de gør sig meget umage.

Opmærksomhed er vigtigt

De fleste drenge omkring 10 år genkender et eller flere af ovenstående punkter og har ofte oplevet det på egen krop eller set, at deres venner har fået skrevet ”Spurgt” eller lignende på deres profiler. De kender til meningen med både likes og ”Spurgt,” grinesmileys og fællesskabsbilleder uden andre.

Det kan være svært for os forældre at gøre noget for at hjælpe børnene, fordi vi ikke helt kender deres indbyrdes spil eller kan afkode den dybere eller tilfældige mening. Derfor er det vigtigste råd at lytte og forstå. Børns oplevelser kan være både helt reelle, og deres pointer kan være rigtige, mens de andre gange er et udtryk for, at barnet måske er ekstra følsom, uerfaren på sociale medier eller har siddet alene med skærmen og ikke kan komme i kontakt med andre. Det er altid et god råd at spørge ind til tingene.

Skal man kontakte andre forældre

Det er svært at vurdere, om man skal kontakte andre forældre. Dels fordi oplevelserne kan virke diffuse, og dels fordi sociale medier opfattes som private anliggender.

Men – de fleste forældre vil meget gerne hjælpe deres børn til gode oplevelser på sociale medier. Både hvad angår det, de selv udsættes for såvel som deres egen ageren.

Hvad med skolen?

De fleste lærere kender begrebet ”Spurgt” og mange har også oplevet, hvordan stemningen i klassen blandt andet sættes på grund af sociale medier. Børns adfærd på sociale medier er forældres ansvar, men hvis klassens trivsel er på spil, vil de fleste lærere gerne vide det og være med til at løse udfordringerne.

Arbejd sammen om at skabe gode vaner for brugen af sociale medier

Gode vaner på sociale medier betyder bedre oplevelser for alle. Der har været mange oplevelser og eksempler på grupper, kommunikation og delinger, der er løbet løbsk, og derfor er børns oplevelser i hvert fald en udfordring, vi forældre bør tænke over. Og alle oplevelser kan være en anledning til at tale om de sociale medier, som – i højere grad end vi måske tror – fylder en stor del af vores børns liv. Ved at tale om følgende løbende, kan du ruste dit barn og gøre din søn til en god ven på sociale medier.

  • Tal om det – igen og igen. Vi har ofte fortalt vores børn, hvordan de skal opføre sig, også på sociale medier. Men det er særligt vigtigt at gentage det, når det kommer til sociale medier, fordi børn lader sig rive med, glemmer gode regler og ikke ser, hvordan modtageren reagerer.
  • Tal om regler. Måske kan I lave regler om, at man ikke må tagge en lille del af gruppen, men at man skal være opmærksom på, at der måske sidder nogle og føler sig udenfor. Det er ofte også et godt emne på forældremøder at lave den slags regler. Tal om, hvorfor den regel er vigtig: At det ikke er rart at være uden for gruppen.
  • Tal om eksempler og signaler. ”Når du skriver, at Nikolai er den bedste i verden, hvad tror du så, Peter tænker?” Gør det så konkret som muligt, så den distance, der ofte er, fordi der er en skærm imellem, bliver nedbrudt. Tal om regler for, at man kan skrive, at Nikolai er sød eller sjov uden at skrive, at han er den bedste i verden.
  • Tal om likes. Hvorfor er det vigtigt med likes. Hvilke signaler sender man, når man liker – og når man ikke liker. Tal om at være opmærksom på dem, der aldrig får likes og tal om, hvordan man kan blive en positiv ven på sociale medier.
  • Tal om negative fællesskaber. Når andre for eksempel laver grinesmileys og flere følger med, tagger hinanden og liker en grinesmileys. Er der så tale om, at man i virkeligheden mødes over noget, der er negativt. For eksempel at man indirekte mobber en person ved at grine af ham. Tal med din søn om ikke at lade sig rive med i negative fællesskaber. Det er meget udbredt blandt drenge.
  • Tal om at være en god ven. Hvis din søn har modet til det, har det ofte stor effekt, når en eller flere skriver: ”Stop!” hvis andre er negative. Hvis det er i overkanten kan i tale om, at han skal tale med en voksen, hvis han ser noget, der ikke er rart eller som kan gøre andre kede af det.
  • Tal om, at det skal være en positiv oplevelse. Spørg ind til tingene og vis, at du som voksen er åben overfor det, der for nogle kan virke som små og banale udfordringer. Det er det ikke, hvis man er ny på sociale medier.
  • Lav skærmregler. Mange børn bliver kede af det, når de sidder alene med telefonen lige inden sengetid.

Hvis du vil have gode råd til, hvordan du hjælper dit barn til sikker færd på Instagram, kan du klikke her.

Close Menu